fbpx

Ευ ζην

Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν γινόμαστε vegan

today05/10/2023 3

Background
share close

Την 1η ημέρα του Νοεμβρίου κάθε χρόνο, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Αυστηράς Χορτοφαγίας (World Vegan Day). Στην Ελλάδα, σύμφωνα με δημοσίευμα του AΠΕ ΜΠΕ, υπολογίζεται ότι το 2019 περίπου το 0,8% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 80.000 άτομα, ακολουθούσαν τη vegan διατροφή, ενώ στην πλειονότητά τους ήταν νεαρά άτομα, ηλικίας από 18 έως και 25 ετών.

Για τον βιγκανισμό, τις διατροφικές συνήθειες όσων ακολουθούν τη vegan διατροφή και τις αλλαγές στο σώμα κάποιου που αποφασίζει να γίνει vegan, μίλησε στο star.gr ο Α.Μ, συνδιοργανωτής της Vegan Fiesta Hellas.
«Vegan ή βιγκανισμός είναι ο ηθικός τρόπος ζωής, κατά τον οποίο ο άνθρωπος αποφεύγει να χρησιμοποιεί προϊόντα τα οποία παράγονται μέσω της φυλάκισης ή κακοποίησης των ζώων. Δηλαδή ένα βίγκαν άτομο δεν τρώει και δεν αγοράζει ζωικά παράγωγα, όπως κρέας, γαλακτοκομικά, αυγά και μέλι. Αντιθέτως, τρώει φυτικά προϊόντα, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ρύζι, ζυμαρικά, σιτηρά, δημητριακά, ξηρούς καρπούς και άλλα παράγωγα αυτών.
Επίσης, ένας βίγκαν δε φοράει γούνα, δέρμα, μαλλί και μετάξι, δε χρησιμοποιεί καλλυντικά, απορρυπαντικά ή άλλα προϊόντα που έχουν δοκιμαστεί σε πειραματόζωα, δεν  επισκέπτεται τσίρκα και πάρκα με ζώα σε αιχμαλωσία», εξήγησε.

Vegan διατροφή: Με τι αντικαθιστούμε το κρέας, το αυγό, τα γαλακτοκομικά και το ψάρι

Σύμφωνα με τον ίδιο, στη vegan διατροφή μπορεί να  αντικατασταθούν τα ζωικά παράγωγα, όπως κρέας, γαλακτοκομικά, αυγά κτλ., με σόγια, φακή, ρεβίθια, μανιτάρια και άλλα φυτικά προϊόντα. 

«Για παράδειγμα,

  • Aντί για πίτα γύρο με κρέας, μπορούμε να έχουμε πίτα γύρο με μανιτάρια.
  • Αντί για παστίτσιο με ζωικό κιμά μπορούμε να βάλουμε κιμά σόγιας.
  • Αντί για ζωικό τυρί, μπορούμε να βάλουμε φυτικό τυρί στην πίτσα ή σε άλλα φαγητά.
  • Μπορεί κάποιος να γράψει στο google π.χ. “βίγκαν παστίτσιο” και να βρει αντίστοιχες συνταγές.
  • Σχετικά με τα γάλα, υπάρχει στο εμπόριο φυτικό γάλα αμυγδάλου, σόγιας, βρώμης, φουντουκιού και ρυζιού. Ο καθένας μπορεί να πειραματιστεί με τις γεύσεις και να βρει αυτό που θα του ταιριάξει καλύτερα.

Σε κάθε περίπτωση, οι vegan χρησιμοποιούμε τις ίδιες σάλτσες και μπαχαρικά, φτιάχνοντας έτσι μία παρόμοια ή/και καλύτερη γεύση, με τα αντίστοιχα παμφαγικά φαγητά».

Τα οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον από μια vegan διατροφή

Όπως σημείωσε ο Α.Μ ο βιγκανισμός μπορεί να αποτρέψει ασθένειες, όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, αθηροσκλήρωση, καρκίνο, διαβήτη, οι οποίες έχουν συνδεθεί με την κατανάλωση ζωικών προϊόντων.

«Σχετικά με το περιβάλλον, η κτηνοτροφία είναι η κύρια αιτία μόλυνσης του περιβάλλοντος, καθώς συμβάλλει στην εκπομπή μεθανίου, αμμωνίας και CO2 και προκαλεί περισσότερη ρύπανση από όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αθροιστικά. Τα απορρίμματα από τα εργοστάσια κτηνοτροφίας καταλήγουν στο νερό και καταστρέφουν την υδρόβια ζωή.

Σύμφωνα με επίσημη αναφορά του ΟΗΕ, μια παγκόσμια μεταστροφή σε μια βίγκαν διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για να σωθεί ο κόσμος από την πείνα, τη φτώχεια και για να αποτραπεί η κλιματική αλλαγή. Για την ώρα, σπαταλάμε ενέργεια, τροφή και νερό για τα εκτρεφόμενα ζώα, τα οποία υπάρχουν μόνο και μόνο επειδή εμείς θέλουμε να τα τρώμε, ενώ τα παράγουμε με τεχνητές μεθόδους. Αντί λοιπόν να παράγουμε ζώα, θα μπορούσαμε να παράγουμε περισσότερες φυτικές και οικολογικές τροφές για εμάς».

Υπάρχει κάποιος κίνδυνος στον οργανισμό μας από τη διατροφική αλλαγή;

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες και η υιοθέτηση της vegan διατροφής, χρειάζεται τη δέουσα προσοχή, σε ό,τι σχετίζεται με την ποιότητα της τροφής και την ορθή λήψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών για τον οργανισμό.

«Κίνδυνος υπάρχει μόνο αν κάποιος δεν προσέχει τι τρώει. Αν για παράδειγμα κάποιος τρώει μόνο junk food ή αν δεν τρώει φαγητά που θα του δώσουν όλα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζονται, τότε υπάρχει κίνδυνος.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας, μια vegan διατροφή είναι υγιεινή, καλύπτει όλες τις διατροφικές ανάγκες και είναι κατάλληλη για όλα τα στάδια του κύκλου ζωής. Απλά πρέπει λίγο να προσέχουμε τι τρώμε, κάτι που πρέπει να κάνουμε όμως έτσι κι αλλιώς».

Vegan, vegaterian, flexitarian – Ποιες είναι οι διαφορές

Όπως εξήγησε ο Α.Μ σε αντίθεση με τον vegan, ο οποίος δεν καταναλώνει κανένα ζωικό παράγωγο, (κρέας, γαλακτοκομικά, αυγά και μέλι), ο vegetarian κόβει μόνο το κρέας, αλλά συνεχίζει να καταναλώνει ζωικά γαλακτοκομικά, αυγά και μέλι.

Την ίδια ώρα, ο flexitarian μπορεί να τρώει περισσότερα χορτοφαγικά πιάτα, αλλά κατά διαστήματα μπορεί να καταναλώνει και κρέας.

Τι αλλάζει στο σώμα μας όταν γινόμαστε vegan

Ερωτώμενος σχετικά, ο Α.Μ, αναφέρθηκε στις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα κάποιου όταν αποφασίζει να γίνει vegan.

Όπως σημείωσε:

•    Μειώνονται οι φλεγμονές
•    Αποκτά πιο καθαρό δέρμα
•    Χάνει περιττά κιλά
•    Μειώνεται η χοληστερόλη
•    Μπορεί να χωνέψει πιο εύκολα το φαγητό του
•    Έχει ενέργεια που κρατάει περισσότερο χρόνο
•    Ψυχολογικά αισθάνεται καλύτερα γνωρίζοντας ότι δεν χρηματοδοτεί την περιττή κακοποίηση των ζώων

Όπως πρόσθεσε, στην αρχή κάποιος ο οποίος υιοθετεί τη vegan διατροφή μπορεί να αισθάνεται ότι χρειάζεται το κρέας.

«Αλλά μερικές φορές έτσι είναι οι “ανθυγιεινές συνήθειες” – μπορεί σε κάποιους να χρειαστεί λίγο παραπάνω χρόνος για να κοπούν. Αργότερα όμως το σώμα θα αντιδράει από μόνο του και θα απορρίπτει τα ζωικά προϊόντα, γιατί πλέον το οποιοδήποτε βίγκαν άτομο στο υποσυνείδητό του δεν θα τα βλέπει σαν φαγητό», είπε στο star.gr.

πηγή: star.gr

Written by: Κατερίνα Μαυρομάτη

Rate it

0%