fbpx

Ενδιαφέρον

Τι είναι το doom spending: Γιατί οι νέοι ψωνίζουν άσκοπα

today24/09/2024

Background
share close

Τι είναι το doom spending: Γιατί οι νέοι ψωνίζουν άσκοπα

Τι είναι το doom spending: Γιατί οι νέοι ψωνίζουν άσκοπα  

Όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι ξοδεύουν χρήματα για πολυτελή ταξίδια και ρούχα σχεδιαστών αντί να επενδύουν στην αποταμίευση. Η gen Z και οι millennials φαίνεται ότι ακολουθούν τη σύγχρονη αυτή τάση, η οποία χαρακτηρίζεται ως «doom spending» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το doom spending είναι όταν ένα άτομο ψωνίζει άσκοπα επειδή αισθάνεται απαισιόδοξο για την οικονομία και το μέλλον του. Με βάση το Psychology Today, οι νέοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο εδώ και χρόνια, αισθάνονται ότι λαμβάνουν συνεχώς «κακές ειδήσεις… σαν τον Αρμαγεδδώνα».

Η Ylva Baeckström, ανώτερη λέκτορας στα χρηματοοικονομικά στο King’s Business School και πρώην τραπεζική υπάλληλος μιλά στο  CNBC για μια πρακτική «ανθυγιεινή και μοιρολατρική», καθώς οι νέοι μεταφράζουν τα άσχημα συναισθήματα σε κακές καταναλωτικές συνήθειες.

Η πρώτη γενιά που θα είναι φτωχότερη

«Η γενιά που μεγαλώνει τώρα είναι η πρώτη γενιά που θα είναι φτωχότερη από τους γονείς της εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε η Baeckström.

Η διεθνής έρευνα του CNBC «Your Money Financial Security Survey», έδειξε ότι μόνο το 36,5% των ενηλίκων παγκοσμίως αισθάνεται ότι τα πηγαίνει καλύτερα από τους γονείς του οικονομικά, ενώ το 42,8% πιστεύει ότι στην πραγματικότητα είναι σε χειρότερη κατάσταση.

Ως αποτέλεσμα, οι άσκοπες δαπάνες δημιουργούν την ψευδαίσθηση του ελέγχου σε έναν κόσμο που μοιάζει εκτός ελέγχου, στην πραγματικότητα όμως κάτι τέτοιο οδηγεί σε λιγότερο έλεγχο στο μέλλον.

Η αίσθηση ότι προσπαθείς να ξεφύγεις

Ο Daivik Goel, ένας 25χρονος ιδρυτής νεοφυούς επιχείρησης που ζει στη Silicon Valley, δήλωσε ότι ήταν ένας χαρακτηριστικός doom spending καταναλωτής όταν εργαζόταν ως υπεύθυνος προϊόντων σε μια startup βιοτεχνολογίας.

Η συνήθεια αυτή προήλθε από το αίσθημα δυσαρέσκειας με τη δουλειά του καθώς και από την πίεση των συνομηλίκων όπως εξηγεί και με τον τρόπο αυτό ένιωθε ότι προσπαθεί να ξεφύγει.

Ο Goel, ο οποίος συνήθιζε να ξοδεύει πλουσιοπάροχα σε ρούχα σχεδιαστών, στα τελευταία προϊόντα τεχνολογίας και να βγαίνει για ποτό, λέει ότι η καταναλωτική αυτή συνήθεια είναι πολύ συνηθισμένη στη Silicon Valley.

Κατά τον ίδιο, οι άνθρωποι αγοράζουν ολοκαίνουργια αυτοκίνητα επειδή συνειδητοποιούν ότι η αποταμίευση για ένα σπίτι θα τους πάρει πολύ καιρό…

Η νοοτροπία του Goel πάντως άλλαξε, όταν βρήκε την ευτυχία στη δουλειά του.

Γνωρίστε τη σχέση σας με τα χρήματα

Το να κατανοήσει κανείς τη σχέση του με τα χρήματα, θα τον οδηγήσει να απαλλαγεί από την αλόγιστη σπατάλη τους.

Η σχέση με τα χρήματα είναι όπως η σχέση με τους ανθρώπους, που από την παιδική ηλικία δημιουργούν διαφορετικούς τύπους δεσμών. Εάν κάποιος είναι ανασφαλής ή αποφεύγει καταστάσεις, είναι πιο πιθανό να παρασυρθεί σε δαπάνες.

Αυτές οι συμπεριφορές πηγάζουν από την ανατροφή ενός ατόμου, εάν ήταν πλούσιος ή φτωχός, πώς η οικογένειά του διαχειριζόταν τα χρήματα και ποιος τα έλεγχε, και γενικότερα από την έλλειψη οικονομικής παιδείας.

Πώς να απαλλαγείτε από τη συνήθεια

Η Samantha Rosenberg, συνιδρύτρια και COO της Belong, μιας πλατφόρμας για τη δημιουργία πλούτου συμβουλεύει τους καταναλωτές να σκέφτονται δύο και τρεις φορές πριν αγοράσουν. Εξηγεί ότι οι ηλεκτρονικές αγορές επιδεινώνουν το ζήτημα των doom spending, γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να καλλιεργηθεί η αποτροπή των παρορμητικών αγορών.

Προτείνει αγορές σε φυσικά καταστήματα ώστε να υπάρχει χρόνος σκέψης και αξιολόγησης. Η επιλογή του καταστήματος, η μετάβαση εκεί, η αξιολόγηση του αντικειμένου και η ουρά στο ταμείο είναι παράγοντες που θα βοηθήσουν να σκεφτεί κανείς πιο κριτικά για τις αγορές του, διευκρινίζει.

Επιπλέον, η ρύθμιση των ειδοποιήσεων mobile banking μπορεί να κάνει τον καταναλωτή να «πονέσει» όταν του έρχονται οι εγκρίσεις των συναλλαγών.

Η Rosenberg συνιστά επιπλέον τη χρήση μετρητών. Οι απρόσκοπτες μέθοδοι πληρωμής όπως το Apple Pay και το Google Pay «αυξάνουν τον κίνδυνο άσκοπων δαπανών», είπε, επειδή είναι τόσο γρήγορες και εύκολες.

«Παρακάμπτουν το συναίσθημα που σχετίζεται με τη διαδικασία λήψης απόφασης για αγορές. Εξαλείφουν επίσης τον ‘πόνο’ της παράδοσης των χρημάτων», δήλωσε.

moneyreview.gr με πληροφορίες από το CNBC

πηγή

Written by: Bασιλής Τσιφτής

Rate it

0%